***Zachęcamy do przekazania 1% podatku. Nr KRS to: 0000090860***

Drukuj

Lubelskie jachty

 

 s/y Roztocze - Antares 140 Jesienią 1966 roku skrystalizował się projekt powołania społecznego komitetu budowy jednostki pełnomorskiej, a 7 kwietnia nast. roku powołany został Komitet Budowy Jachtu "Dar Lubelszczyzny". Patronat nad społeczną akcją budowy objął Przewodniczący PWRN Paweł Dąbek, natomiast fundacji przewodniczył Kazimierz Gieroń. W pracach Prezydium Komitetu aktywnie uczestniczyli Marian Krawczyk, Stefan Ziemnicki, Mieczysław Niewiadomski, Bogdan Bernat i Andrzej Kokoszyński. Dużą pomocą w propagowaniu przedsięwzięcia służyli też dziennikarze: Andrzej Wawrzycki i Leszek Gzella. Jesienią 1967 10stała podpisana umowa ze Szczecińską Stocznią Jachtową a 1 sierpnia 1969 roku s/y Roztocze weszło do eksploatacji i z krótkimi przerwami było zawsze do dyspozycji amatorów pływania morskiego. W ciągu lat eksploatacji wymieniono kokpity, pawęż, pokład w części dziobowej i częściowo poszycie kadłuba. Wymieniono też luki pokładowe, olinowanie stałe oraz maszty i bomy. "Roztocze" zostało również wyposażone w nowe urządzenia: GPS, radiostację UKF, elektronikę, Navtex, oraz radiopławę EPIRB. Zakupiono także nowy silnik Sole Diesel/ Zakupy były możliwe dzięki wsparciu sponsorów. Bez wahania można powiedzieć, że żeglarstwo na Lubelszczyźnie nie osiągnełoby obecnego poziomu i popularności, gdyby nie ten jacht. Służył przede wszystkim do szkolenia na wyższe stopnie żeglarskie, wyprowadził naszych żeglarzy na oceany a także umożliwił im udziałw międzynarodowych imprezach żeglarskich, takich jak np. Operacja Żagiel.

 

s/y Biegnąca po Falach zbudowana przez jej konstruktora, Adama Glegołę i żeglarzy z Yacht Klubu Polski w Lublinie, zwodowana została w 1977 roku. Przez cały okres eksploatacji służyła zarówno członkom Klubu jak i innym żeglarzom, nie tylko lubelskim, będąc atrakcją i ozdobą Wielkoch Jezior Mazurskich. Obecnie, jacht pływa również z załogami czarterowymi. Na jego pokładzie organizowane są także imprezy charytatywne - wycieczki dla dzieci z regionu warmińsko - mazurskiego.

 

 

 

 

 

HISTORIA

 

 

 

s/y "Czart" - Folkboat W połowie lat sześćdziesiątych został zakupiony i eksploatowany na Zalewie Szczecińskim z przeznaczeniem do pływań stażowych i szkoleniowych. Pływał do 1978 roku, kiedy w związku z kłopotami z remontem został sprzedany.

 

 

 

 

 

 s/y "Czart- II" - Carina Jest to Carina w wersji balastowej, która została zakupiona w grudniu 1979 roku, aby zapełnić luką po "odejściu ze służby" s/y Czart. Podobnie jak poprzednik, jacht ten służył do pływań stażowych i szkoleniowych, a także turystycznych dla miłośników tak niezwykle urozmaiconego akwenu, jakim jest Zalew Szczeciński.

 

 

 

s/y Czartoryski ( Horn 30 ) Zbudowany przez członków YC INS w Puławach z inicjatywy Andrzeja Plewika, został zwodowany w połowie lipca 1979 roku. Służył zarówno puławiakom jak i innym żeglarzom Okręgu Lubelskiego. Na Czartoryskim odbywały się m.in. kursy manewrowe na stopień jachtowego sternika morskiego. W roku 1986 jacht sztrandował w okolicach Darłówka i uległ poważnemu uszkodzeniu. Po przewiezieniu go do Puław, członkowie YC INS rozpoczęli odbudowę wnętrza, kłopoty finansowe nie pozwoliły im jednak na dokończenie remontu. "Czartoryski" został sprzedany prywatnemu armatorowi i obecnie, po przebudowie, pływa jako s/y Drabi

 

  

 

 

 

 

s/y Drabi (dawniej Czartoryski) Po generalnym remoncie, związanym miedzy innymi z wymianą silnika i takielunku, jacht pływa nawet na oceaniczne wyprawy.

 

 

Na podstawie opracowania

Bożeny Szyszkowskiej

Copyright © 2012-2018 by Lubelski Okręgowy Związek Żeglarski
By: Joomla Free Templates, Created by LOZŻ